Z opisu książki:
Meteorologia niejednego żeglarza przyprawia o zawrót głowy.
Niże, wyże, fronty, izobary, rodzaje chmur – cała ta wiedza często wydaje się niepotrzebna w dobie internetu i GRIB-ów.
Tylko co zrobić, gdy po sprawdzeniu prognozy w kilku źródłach okazuje się, że informacje są rozbieżne? Jak zdecydować czy wyjść w morze, czy zostać w porcie? Dzięki tej książce będziesz w stanie podejmować świadome i racjonalne decyzje.
Adam Kantorysiński w przystępny sposób wyjaśnia:
- od czego zależy siła i kierunek wiatru,
- skąd się biorą niże i wyże,
- jak powstają fronty atmosferyczne,
- jak „czytać” pogodę, by nie dać się jej zaskoczyć i prawidłowo planować rejs.
W książce znajduje się blisko 80 zdjęć i ilustracji przedstawiających różne rodzaje chmur oraz diagramy i przykładowe mapy synoptyczne.
- Autor
- Adam Kantorysiński
- Oprawa
- miękka ze skrzydełkami
- Format
- 16,5 x 23,5 cm
- Liczba stron
- 118
- Rok wydania
- 2020
- ISBN
- 978-83-956329-3-8
- Wydanie
- I
1. ATMOSFERA I PROCESY, JAKIE W NIEJ ZACHODZĄ
Wstęp
Dziura ozonowa
Skład i grubość atmosfery wokółziemskiej
Promieniowanie słoneczne
Pochłanianie i emitowanie energii
Efekt cieplarniany
2. POWIETRZE W RUCHU I PARA WODNA
Nagrzewanie Ziemi
Znaczenie pary wodnej w atmosferze
Procesy adiabatyczne - klucz do zrozumienia ruchu mas powietrza
Różne przyczyny wynoszenia powietrza do góry, powstawanie chmur
Osiadanie mas powietrza - inwersja temperatury
Mgły - jak i gdzie mogą powstać
3. CHMURY I ICH WPŁYW NA POGODĘ
Klasyfikacja chmur
Zjawiska zawiązane z chmurami
4. OD PROSTYCH MODELI I TEORETYCZNYCH DO RZECZYWISTOŚCI
Cyrkulacja ogólna atmosfery
Rzeczywiste układy baryczne nad oceanami i ich skutki
Szczegóły i wnioski
5. CO WYNIKA Z RÓŻNICY TEMPERATURY
Proste modele
Efekt występowania różnicy ciśnień
Co można powiedzieć o kierunku wiatru?
Jak obliczyć prędkość wiatru przywodnego
Wnioski
6. FRONTY ATMOSFERYCZNE I ICH WPŁYW NA POGODĘ
Co to jest front atmosferyczny?
Zjawiska atmosferyczne na obszarze niżu
Teoretyczne modele ośrodków barycznych a rzeczywistość
7. CZY MOŻEMY PRZEWIDZIEĆ COKOLWIEK!
Sytuacja baryczna nr 1
Sytuacja baryczna nr 2
Sytuacja baryczna nr 3
Sytuacja baryczna nr 4
8. ZJAWISKA DUŻEGO I MNIEJSZEGO FORMATU
Huragany (cyklony, tajfuny) w dużym skrócie
Geneza i skutki monsunów
Wiatry lokalne
9. PROSTE INTERPRETACJE
Rozwój sytuacji barycznej I
Rozwój sytuacji barycznej II
Rozwój sytuacji barycznej III
Rozwój sytuacji barycznej IV
10. PODSUMOWANIE - JAK MOŻEMY PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO ŻEGLUGI
ANEKSY
Skala Beauforta
Radowe systemy ostrzeżeń
Wykaz terminów używanych w fonicznych morskich prognozach pogody
Słownik pojęć
Bibliografia
Adam Kantorysiński – żeglarz, rybak, szyper, oficer, kapitan, szkoleniowiec, który na morzu spędził większość życia. Po uzyskaniu ostatniego patentu (jachtowego kapitana żeglugi wielkiej
w 1978 r. – patent nr 442) przepłynął pod żaglami ponad 220 tys. mil morskich. Stanowi to ponad dziewięciokrotną długość równika.
Niemal cztery lata pracował jako rybak
i szyper rybołówstwa na Bałtyku. Odbudował „od stępki” dwie łodzie rybackie, których był współwłaścicielem. Zaliczył obowiązkowe pływania na statkach towarowych i uzyskał zawodowy dyplom oficerski (Officer in Charge of a Navigational Watch – ships of 500 gross tonnage and more), nadal aktualny. Pracował na zagranicznych żaglowcach w Niemczech i Holandii jako pierwszy oficer. Przez dziewięć lat, na zmianę̨ z kapitanem Ziemowitem Barańskim, był kapitanem żaglowca „Fryderyk Chopin”. Dowodził siedmioma edycjami „Szkoły Pod Żaglami” i jej kanadyjskim odpowiednikiem – kursem „Canadian Class Afloat”.
Prowadzi warsztaty, udziela konsultacji i korepetycji oraz pisze skrypty z astronawigacji, prawa drogi i meteorologii.
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.