Książka stanowi 8 tom serii „Współczesne technologie transportu morskiego”, zawierający wykład na temat zasady działania i zastosowań systemów pozycjonowania dynamicznego w przemyśle off-shore, eksploatację statków wyposażonych w takie systemy, ich tryby pracy, poziomy redundancji, procedury awaryjne i operacyjno-eksploatacyjne takich jednostek.
Omawia szczegółowo komponenty systemów pozycjonowania dynamicznego, podsystemy wchodzące w jego skład, pozycyjne systemy referencyjne, regulacje prawne, dokumentację, siłownie takich statków oraz stosowane systemy sterowe i napędowe jednostek DP.
Porusza kwestie bezpieczeństwa statków dynamicznie pozycjonowanych, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ludzi i zagrożeń dla środowiska.
Książka zawiera bogaty słownik angielsko-polskich zwrotów stosowanych w systemach dynamicznego pozycjonowania.
Książka przeznaczona jest głównie dla studentów Akademii i szkół morskich oraz dla oficerów i marynarzy związanych z pracą na statkach wyposażonych w systemy dynamicznego pozycjonowania, a także uczestników kursów i szkoleń operatorów systemów DP.
- Autor
- Grzegorz Rutkowski
- Oprawa
- miękka
- Format
- 16,5 x 24 cm
- Liczba stron
- 448
- Rok wydania
- 2013
- ISBN
- 978-83-62227-44-0
- Seria
- Współczesne technologie transportu morskiego
1. Zastosowania systemów dynamicznego pozycjonowania
1.1. Historia rozwoju systemów DP
1.2. Systemy DP a inne metody stabilizacji pozycji
1.3. Statki DP w przemyśle offshore
1.4. Wypadki morskie i inne zagrożenia związane z pracą statków DP w sektorze offshore
2. Zasada działania systemu DP
2.1. Definicja procesu dynamicznego pozycjonowania
2.2. Pomiar sił zakłócających oraz stabilizacja ruchów statku na fali
2.3. Przepływ informacji w systemach DP
2.4. Model matematyczny jednostki dynamicznie pozycjonowanej
2.5. Diagramy pogodowe DP
2.6. Diagramy pozycji przyszłych oraz diagramy pozycji prognozowanych
2.7. Metody zliczania sił zakłócających, pochodzących od wiatru, prądu i fali
3. Komponenty systemów DP
3.1. System napędowy
3.2. System zasilania
3.3. Systemy referencyjne
3.4. Czujniki pomiarowe
3.5. Systemy sterowania i kontrolery systemu DP
3.6. Konsole sterujące systemów DP
4. Podsystemy nawigacyjne i pomiarowe systemów DP
4.1. Czujniki pomiarowe kursu i zorientowania jednostki DP
4.2. Czujniki pomiarowe ruchów własnych, w tym oscylacji pionowych jednostek DP
4.3. Czujniki pomiarowe siły i kierunku wiatru
4.4. Czujniki środowiskowe (falomierze, prądomierze oraz logi)
4.5. Inne sensory pomocnicze
4.6. Systemy telemetryczne
4.7. Systemy monitorowania pozycji statku - BLOM PMS
4.8. Systemy monitorowania kolumny rynnowej – RMS
5. Pozycyjne systemy referencyjne
5.1. Sposoby filtrowania i obróbki danych uzyskiwanych z systemów referencyjnych
5.2. Układy odniesienia wykorzystywane do opisu pozycji statku w systemach DP
5.3. Mechaniczne systemy referencyjne
5.3.1. Systemy inklinometryczne Taut Wire
5.3.2. Mechaniczne systemy referencyjne stosowane w teleskopowych trapach pilotowych
5.3.3. System referencyjny kolumny rynnowej RPR
5.4. Systemy mikrofalowe (ARTEMIS, RADIUS, RADASCAN)
5.4.1. System ARTEMIS
5.4.2. System RADius
5.4.3. System RadaScan
5.5. Laserowe systemy referencyjne (FANBEAM, CYSCAN)
5.5.1. System FANBEAM
5.5.2. System CYSCAN
5.6. Systemy hydroakustyczne (HPR, HIPAP, ARAP)
5.6.1. Systemy hydroakustyczne o bardzo krótkich liniach bazy (USBL/SSBL)
5.6.2. Systemy hydroakustyczne o krótkich liniach bazy (SBL)
5.6.3. Systemy hydroakustyczne o długich liniach bazy (LBL)
5.6.4. Uniwersalne, wielofunkcyjne systemy hydroakustyczne HPR/ HIPAP
5.6.5. Hydroakustyczny system referencyjny ARAP
5.6.6. Hydroakustyczny system referencyjny HAIN
5.7. Satelitarne systemy nawigacyjne (DGPS, DGLONASS, Galileo, Relative GPS, DARPS, DPS)
5.7.1. Systemy satelitarne o zasięgu operacyjnym globalnym
5.7.2. Systemy satelitarne o zasięgu operacyjnym lokalnym
5.7.3. Różnicowe systemy referencyjne DGPS/DGLONASS
5.7.4. Łańcuchy różnicowych stacji referencyjnych DGPS/DGLONASS
5.7.5. Rozszerzone serwisy różnicowych systemów satelitarnych FUGRO i SBASI
5.7.6. System FUGRO SEASTAR
5.7.7. System SBAS - WAAS
5.7.8. System SBAS - EGNOS
5.7.9. System SBAS - MSAS/MTSAT
5.7.10. System SBAS - GAGAN
5.7.11. Odbiorniki satelitarnych systemów różnicowych
5.7.12. System RADGPS
5.7.13. System DARPS
5.7.14. Satelitarne systemy referencyjne DPS 4D dużej dokładności
6. Tryby pracy systemu DP
6.1. Sterowanie konsolą DP w trybie ręcznym, półautomatycznym i automatycznym
6.2. Tryb pogotowia
6.3. Tryb ręczny i półautomatyczny
6.4. Tryby sterowania automatycznego jednostką DP
6.5. Tryb automatycznego utrzymywania statku w pozycji oraz wewnątrz obszaru operacyjnego
6.6. Porównanie systemu Green DP z trybem AAP
6.7. Tryb ekologiczny w systemach Green DP
6.8. Tryb dokładnościowy precyzyjny i przybliżony
6.9 . Tryb pogodowy oraz tryb ustawiania jednostki dziobem do największych zakłóceń zewnętrznych
6.10. Tryb podejścia do instalacji ładunkowych
6.11. Tryb podłączenia do instalacji ładunkowych
6.12. Tryb przeładunku
6.13. Tryb utrzymywania zadanej prędkości
6.14. Tryb autopilota
6.15. Tryb poruszania się po zadanej trajektorii
6.16. Tryb automatycznej żeglugi
6.17. Tryb śledzenia echa oraz podążania za śledzonym echem
6.18. Tryb utrzymywania wachty kotwicznej
6.19. Tryb podejmowania boi przeładunkowych
6.20. Tryb kontroli naprężeń w operacji układania podwodnych kabli i rurociągów
6.21. Tryb kontroli naprężeń stosowany w operacjach okopywania kabli i rurociągów podwodnych
6.22. Tryb kontroli naprężeń realizowany przy prowadzeniu prac pogłębiarskich
6.23. Tryb kontroli naprężeń oraz minimalizacji kąta odchylenia przewodu rynnowego statków wiertniczych
7. Poziomy redundancji oraz klasy wyposażenia jednostek DP
7.1. Niezawodność systemów DP
7.2. Poziomy redundancji oraz założenia różnicujące jednostki DP
7.3. Wymagania stawiane przez IMO
7.4. Wymagania IMCA
7.5. Wymagania towarzystw klasyfikacyjnych oraz lokalnych administracji morskich
7.5.1. Klasy statków DP według norweskiego towarzystwa klasyfikacyjnego DNV
7.5.2. Klasy statków DP według brytyjskiego towarzystwa klasyfikacyjnego LR
7.5.3. Klasy statków DP według towarzystwa klasyfikacyjnego USA - ABS
7.5.4. Klasy statków DP według niemieckiego towarzystwa klasyfikacyjnego GL
7.5.5. Klasy statków DP według francuskiego towarzystwa klasyfikacyjnego (BV) oraz włoskiego (RINA)
7.5.6. Klasy statków DP według koreańskiego towarzystwa klasyfikacyjnego KR
7.6. Klasy statków DP według norweskiej administracji morskiej
8. Dokumentacja techniczna oraz operacyjno - klasyfikacyjna jednostek DP
8.1. Dokumentacja DP FMEA/FMECA
8.2. Dokumentacja potwierdzająca przejście pięcioletnich prób morskich DP
8.3. Dokumentacja potwierdzająca przejście rocznych prób morskich
8.4. Dokumentacja FSVAD notacji klasy wyposażenia statku DP
8.5. Diagramy pogodowe DP Capability Plot
8.6. Diagramy pozycji przeszłych oraz diagramy pozycji prognozowanych
8.7. Statusy operacyjne statków DP
9. Systemy napędowe i układy sterowe jednostek DP
9.1. Rozwój urządzeń napędowo-sterowych w przemyśle off-shore
9.2. Wymogi stawiane jednostkom napędowym na statkach DP i ich charakterystyka
9.3. Awarie związane z obsługą pędników hydrodynamicznych poprzez konsolę systemu DP
10. Siłownie, systemy zasilania, chłodzenia i dystrybucji mocy statków DP
10.1. Siłownie statków DP
10.2. Systemy zasilania, chłodzenia i dystrybucji mocy
10.2.1. Wymogi stawiane systemom zasilania stosowanym na jednostkach DP
10.2.2. Układy zasilania bezprzerwowego - UPS
10.2.3. Inne układy zasilania awaryjnego
10.2.4. Generatory mocy
10.2.5. Tablice rozdzielcze mocy
10.2.6. Scentralizowane systemy monitorowania, zarządzania i dystrybucji mocy
11. Procedury operacyjno-eksploatacyjne statków DP
11.1. Procedury klasyfikacyjne
11.2. Procedury przygotowawczo-kontrolne
11.3. Procedury kontrolne i wachtowe DP
11.4. Procedury na DPST po zakończeniu operacji ładunkowych przy instalacji F(P)SO
11.5. Dzienniki operacji DP
11.6. Aktywne planowanie operacji DP
12. Regulacje prawne dotyczące szkoleń i kwalifikacji personelu DP
12.1. Ustalenie kryteriów szkolenia personelu DP
12.2. Indywidualne książki praktyk DP
12.3. Międzynarodowy nadzór nad ośrodkami szkolącymi personel DP
12.4. Odbycie praktyki morskiej DP na statku
12.5. Odnawianie certyfikatów DPO
12.6. Nowelizacja przepisów dotyczących przyjętego modelu szkolenia personelu DP
12.7. Minimalny okres zapoznawania się z nowym statkiem dla kluczowego personelu DP
13. Bezpieczeństwo eksploatacji statków dynamicznie pozycjonowanych
13.1. Wypadki morskie i inne zagrożenia związane z pracą statków DP w sektorze off-shore
13.2. Model "piramidy" H.W. Heinricha
13.3. Ocena ryzyka zawodowego w sektorze off-shore
Aneks
Słownik
Test kompetencyjny
Bibliografia
Inne książki z serii "Współczesne technologie transportu morskiego":
1. Statki poziomego ładowania
2. Kontenery w transporcie morskim
3. Drewno, celuloza w transporcie morskim
4. Ropa naftowa w transporcie morskim
5. Eksploatacja chłodniowców
6. Eksploatacja masowców
7. Statki i technologie off-shore w zarysie
8. Eksploatacja statków dynamicznie pozycjonowanych

Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.
Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.