Silniki jachtowe i układy napędowe. Projektowanie, montaż, eksploatacja i konserwacja
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Silniki jachtowe i układy napędowe. Projektowanie, montaż, eksploatacja i konserwacja

Autor: Tomasz Gonciarz
Okładka: twarda
Format: 17,5 x 24 cm
Liczba stron: 360
Rok wydania: 2023
ISBN: 978-83-968617-0-2

147,00 zł (brutto) 140,00 zł (netto)
Brutto
check w magazynie

Niniejsza książka to monograficzne ujęcie problematyki inżynierii produkcji jachtów ze szczególnym uwzględnieniem silników jachtowych (spalinowych i elektrycznych) oraz elementów układu przeniesienia napędu.
  Opisano w niej zagadnienia dotyczące teorii ruchu jachtu, przedstawiono klasyfikacje i cechy kadłubów różnych typów jachtów. Zaprezentowano kryteria dotyczące doboru spalinowego silnika napędowego pod względem jego mocy i elementów układu napędowego z nim współpracujących do różnych typów kadłubów jachtów. Opisano zagadnienia montażu, regulacji, eksploatacji i konserwacji napędów spalinowych i elektrycznych. Ponadto dość obszernie przedstawiono zagadnienia związane z układami: paliwowym, chłodzącym i wydechowym, a także poruszono podstawową problematykę układu elektrycznego.
  Książka ta jest skierowana do szerokiego grona odbiorców, którymi są: konstruktorzy i armatorzy jachtów, pracownicy inżynieryjno-techniczni przemysłu jachtowego, żeglarze, studenci uczelni technicznych, morskich, uczniowie szkół średnich i branżowych o profilu żeglugowym, osoby prywatne, które samodzielnie eksploatują i konserwują swój jacht, oraz wszyscy, którzy w sposób profesjonalny zajmują się procesami związanymi z inżynierią i produkcją jachtów.

 

 

G2-3061
Nowy
978-83-968617-0-2
Autor
Tomasz Gonciarz
Oprawa
twarda
Format
17,5 x 24 cm
Liczba stron
360
Rok wydania
2023
ISBN
978-83-968617-0-2

Przedmowa
Wstęp
Podziękowania
Abstract

Część I. Zagadnienia ogólne dotyczące ruchu jachtu
Wprowadzenie
1.1. Ogólne zagadnienia dotyczące budowy, działania i przeznaczenia jachtów
1.2. Klasyfikacja i charakterystyka jachtów pod względem kształtu ich kadłuba
1.3. Cechy, wymiary łodzi, wyporność
1.4. Siły i momenty sił działające na jacht podczas żeglugi
1.5. Moment siły i moment statyczny oddziałujący na jacht
1.6. Podstawowe składniki oporu hydrodynamicznego

Część II. Układ napędowy jachtu
Wprowadzenie
2.1. Silnik Diesla jako źródło napędu jachtu
2.2. Wskaźniki charakteryzujące silnik spalinowy
2.3. Moc użyteczna silnika spalinowego.
2.4. Charakterystyki silników spalinowych
2.5. Historia Rudolfa Diesla i jego silnika o zapłonie samoczynnym
2.6. Historia Nicolausa Augusta Otto i jego silnika o zapłonie iskrowym
2.7. Środowisko pracy silnika i czynniki wpływające na osiągi jachtu
2.8. Straty mocy w układzie napędowym.
2.9. Klasyfikacja silników morskich pod względem ich pracy
2.10. Przekładnie mechaniczne
2.11. Wybór rodzaju przekładni do napędu jachtu
2.12. Przekładnia prosta (niewspółosiowa)
2.13. Przekładnia prosta (współosiowa)
2.14. Przekładnia kątowa
2.15. Przekładnia typu V
2.16. Przekładnia typu Z
2.17. Przekładnia typu IPS
2.18. Przekładnia typu S
2.19. Przekładnia typu L
2.20. Napęd (pędnik) strugowodny
2.21. Napęd (pędnik) powierzchniowy
2.22. Określenie zapotrzebowania mocy do napędu jachtu
2.23. Dobór mocy silnika do napędu jachtu ślizgowego
2.24. Dobór mocy silnika do napędu jachtu półślizgowego
2.25. Dobór mocy silnika do napędu jachtu wypornościowego
2.26. Linia wału napędowego (śrubowego)
2.27. Sprzęgła wału śrubowego, ich zastosowanie i dobór
2.28. Rodzaje sprzęgieł wału śrubowego
2.29. Wały napędowe (śrubowe)
2.30. Dobór średnicy wału napędowego (śrubowego)
2.31. Pochwy wałów napędowych
2.32. Dławice wału napędowego.
2.33. Łożyska wału napędowego (śrubowego)
2.34. Dobór liczby łożysk podpierających wał napędowy
2.35. Śruby napędowe
2.36. Działanie śruby napędowej
2.37. Charakterystyka śruby napędowej
2.38. Kawitacja
2.39. Wpływ liczby łopatek śruby napędowej na jej sprawność
2.40. Parametry śruby napędowej odpowiadające za prędkość jachtu
2.41. Rozmieszczenie śruby napędowej względem dna łodzi
2.42. Dobór śruby napędowej do jachtu
2.43. System wydechowy i system chłodzenia silnika Diesla
2.44. Wentylacja komory silnikowej
2.45. Wyciszenie komory silnikowej

Część III. System paliwowy jachtu
Wprowadzenie
3.1. Paliwo do zasilania silnika Diesla i jego filtrowanie
3.2. Co się rozwija we współcześnie dostępnym oleju napędowym?
3.3. Zbiornik paliwa oraz montaż elementów systemu paliwowego

Część IV. Montaż silnika i linii wału napędowego w jachcie
Wprowadzenie
4.1. Bezpieczeństwo osobiste podczas prac mechanicznych przy serwisie i obsłudze jachtów
4.2. Przygotowanie warsztatu pracy
4.3. Niezbędne narzędzia, przyrządy i urządzenia warsztatowe
4.4. Ogólne rozplanowanie siłowni w jachcie
4.5. Fundament silnika
4.6. Podparcie silnika i wału napędowego
4.7. Montaż silnika w jachcie
4.8. Montaż silnika na fundamencie
4.9. Montaż elementów linii wału napędowego, w tym osiowanie wału napędowego
4.10. Pierwsze uruchomienie napędu i czynności kontrolno-pomiarowe

Część V. Konserwacja i eksploatacja jachtowego silnika Diesla
Wprowadzenie
5.1. Technika silników Diesla w rozróżnieniu na układy wtryskowe
5.2. Samodzielna konserwacja jachtowego silnika Diesla

Część VI. Podstawy napędów elektrycznych i instalacji elektrycznej
Wprowadzenie
6.1. Na czym polega atrakcyjność napędu elektrycznego?
6.2. Zastosowanie ogniw paliwowych w jednostkach pływających
6.3. Napęd elektryczny a alternatywne paliwa syntetyczne.
6.4. Akumulatory
6.5. Użytkowanie akumulatorów żelowych i AGM
6.6. Przechowywanie akumulatorów zimą
6.7. Wentylacja komory akumulatorowej
6.8. Uszkodzenia akumulatorów, przyczyny i skutki
6.9. Porównanie akumulatorów kwasowo-ołowiowych z litowo-jonowymi
6.10. Ogólna charakterystyka i zastosowanie akumulatorów litowo-jonowych oraz system zarządzania pracą akumulatorów BMS
6.11. Podstawy instalacji elektrycznej
6.12. Alternatory
6.13. Przewody elektryczne
6.14. Niebezpieczeństwo spalenia przewodów elektrycznych
6.15. Uszkodzenie portowych gniazd elektrycznych
6.16. Niedoskonałe połączenia elektryczne
6.17. Bilans mocy instalacji elektrycznej

Aneksy

Słownik angielsko-polski terminów stosowanych w technice jachtowej

Słownik polsko-angielski terminów stosowanych w technice jachtowej

Literatura












Rodzaje dostawy

Dostawa

Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.

Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.

W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka

ORLEN paczka

Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST

PACZKOMATY INPOST

Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.

Poczta Polska

Poczta Polska

Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.

Przesyłki ekonomiczne

Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.

Przesyłki priorytetowe

Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

Kurier DHL

DHL Parcel Polska

Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).

Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.

Może także Cię zainteresuje