Tytuł książki nie jest przypadkowy. Nie wynika też wyłącznie ze skromności autora: że o regatach tylko "prawie" wszystko. Wiatr i woda to elementy, które - na szczęście - nie zostały dotychczas bez reszty opanowane przez "mędrca szkiełko i oko", i radość z faktu, iż są one partnerami żeglarzy, mnożona jest jeszcze przez niespodzianki, które te żywioły kryją w przestronnym zanadrzu.
Żeglarstwo regatowe to dość specyficzna odmiana, naszych kontaktów z wodą i wiatrem. Bowiem do wszystkich zaskoczeń oferowanych przez nie, dochodzą zaskoczenia szykowane przez przeciwników oraz te, które my im szykujemy. Regaty, to, oprócz żeglarstwa jako takiego, jeszcze wielka gra w szachy, gdzie trzeba umieć mnóstwo i jeszcze więcej - a i to ciągle jest za mało - by w każdej chwili mieć świadomość sytuacji na całym polu walki, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji, w której centrum płynie nasz jacht. Do tej świadomości trzeba dodać następny element, również nie najłatwiejszy, błyskawiczną i możliwie bezbłędną odpowiedź na pytanie: co teraz robić, żeby z danej sytuacji wyciągnąć jak największe korzyści.
W regatach, jak zresztą w wielu innych dyscyplinach wyścigowych, wygrywa się przeważnie mniejszą ilością popełnianych błędów. Nie należy z tego wnioskować, iż "Kto śpi ten nie grzeszy". Aktywność jest cechą stale konieczną. Nawet jeśli w danym momencie przyczajona, nie manifestująca się jakimś efektownym, dającym doraźną przewagę manewrem. Żeglarz w regatach musi być wciąż potencjalnie aktywny. Żadnego wypoczynku, żadnego gapienia się, żadnej chwili nic-nie-robienia. W tym też kontekście należy rozumieć uwagę o mniejszej ilości popełnianych błędów.
Żeglarstwo regatowe prawie bez tajemnic. Tom 1
Żeglarstwo regatowe prawie bez tajemnic. Tom 2
- Autor
- Stefan Wysocki
- Oprawa
- miękka
- Format
- 14.5 x 20,5 cm
- Liczba stron
- 301
- Rok wydania
- 1973
Wstęp
KLASY REGATOWE
Optymist - opis klasy
Przepisy klasowe
Cadet - opis klasy
Przepisy pomiarowe
Hornet - opis klasy
Przepisy pomiarowe
OK Dinghy - opis klasy
Przepisy regatowe
Finn - opis klasy
Przepisy klasowe
Latający Holender - opis klasy
Przepisy klasowe
Tempest - opis klasy
Soling - opis klasy
PRZYGOTOWANIE I TRYMOWANIE SPRZĘTU
Przepisy klasowe
O certyfikatach
Kadłub
Lakier
Pokład
Złączenia metalowe
Mocowanie okuć
Płetwa sterowa i płetwa mieczowa
Regulacja miecza
Maszt, bom, żagle
Żagle
Profile
Jeszcze o masztach
Krojenie żagli
Listwy
Regulacja grota
Wykończenia
Ilość materiału
Fok
Okno
Spinaker
Osprzęt spinakera
Zespół: żagiel - maszt
Jakość materiału
Obciągacz bomu
Okucia
Gadgety
Regulacje. Elementy ruchome
TECHNIKA ŻEGLOWANIA
Żegluga na wiatr
Wiatr słaby
Przesuwanie balastu wzdłuż jachtu
Przesuwanie balastu w poprzek jachtu
Praca mieczem
Praca żaglami
Zwrot na wiatr
Praca sternika i załogi
Wiatr umiarkowany
Balastowanie
Ustawienie żagli
Ostrzenie w podmuchach
Współczesna szkoła jazdy
Halsowanie
Wiatr silny
Balastowanie
Trym łodzi na silny wiatr
Ustawienie żagli
Praca sternika
Praca załogi
Żegluga na fali
Żegluga w szkwałach
Zwrot z wiatrem
Zwrot na wiatr
Halsowanie, czyli:kiedy robić zwrot
Rumpel
Szoty
Żagle
Hals korzystny i niekorzystny
Żegluga kursami wolnymi bez spinakera
Wiatr słaby
Trym i balastwoanie
Aktywność
Sterowanie
Zmiana kursu
Zwrot z wiatrem
Zwrot na wiatr
Praca mieczem
Wiatr umiarkowany
Wiatr silny
Balastowanie
Rozkołys poprzeczny (rolling) i przeciwdziałanie
Żegluga w ślizgu
Jak wprowadzić łódkę w ślizg
Jazda w dół
Żegluga na fali
Żegluga ze spinakerem
Otaklowanie spinakera
Klarowanie spinakera po zrzuceniu
Stawianie i prowadzenie spinakera
Zrzucanie spinakera
Kursy pełne
Kursy półwiatrowe
Współpraca foka ze spinakerem
Kurs na wiatr
Zwrot z wiatrem
Kursy ostrzejsze od baksztagu
TAKTYKA
Psychologia gry regatowej
O taktyce szczegółowo
Zasady
Znajomość wiatru w taktyce
Technika w służbie taktyki
Elementy taktyki
Cień żagla
Odchylenie wiatru
Bezpieczna zawietrzna
Działanie dyszowe
Jeszcze bezpieczna zawietrzna
Sytuacja beznadziejna
Stożek kryjący
Instrukcja żeglugi
Przed startem
Wyjście na wodę
Plan startu
Z jakiego miejsca na linii startować
Siła wiatru i wielkość pola startu
Start przy wietrze silnym
Start przy wietrze słabym
Zbyt dużo jachtów w jednym starcie
Start w podmuchach i na prądzie
Przed samym startem
Bezpośrednio po starcie
Start kursem wolnym
Podsumowanie przygotowań do startu
Żegluga na wiatr
Krzyżówki
Atak i obrona przy kursie na wiatr
Końcówka
Zmiana ról
Żegluga kursem wolnym
Zasady
Zakłócenia wody
Obrona
System obrony
Atak
Okrążanie znaków
Przy żegludze na wiatr
Przy żegludze kursem wolnym
Rozrywka przed linią mety
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.