Tytuł książki nie jest przypadkowy. Nie wynika też wyłącznie ze skromności autora: że o regatach tylko "prawie" wszystko. Wiatr i woda to elementy, które - na szczęście - nie zostały dotychczas bez reszty opanowane przez "mędrca szkiełko i oko", i radość z faktu, iż są one partnerami żeglarzy, mnożona jest jeszcze przez niespodzianki, które te żywioły kryją w przestronnym zanadrzu.
Żeglarstwo regatowe to dość specyficzna odmiana, naszych kontaktów z wodą i wiatrem. Bowiem do wszystkich zaskoczeń oferowanych przez nie, dochodzą zaskoczenia szykowane przez przeciwników oraz te, które my im szykujemy. Regaty, to, oprócz żeglarstwa jako takiego, jeszcze wielka gra w szachy, gdzie trzeba umieć mnóstwo i jeszcze więcej - a i to ciągle jest za mało - by w każdej chwili mieć świadomość sytuacji na całym polu walki, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji, w której centrum płynie nasz jacht. Do tej świadomości trzeba dodać następny element, również nie najłatwiejszy, błyskawiczną i możliwie bezbłędną odpowiedź na pytanie: co teraz robić, żeby z danej sytuacji wyciągnąć jak największe korzyści.
W regatach, jak zresztą w wielu innych dyscyplinach wyścigowych, wygrywa się przeważnie mniejszą ilością popełnianych błędów. Nie należy z tego wnioskować, iż "Kto śpi ten nie grzeszy". Aktywność jest cechą stale konieczną. Nawet jeśli w danym momencie przyczajona, nie manifestująca się jakimś efektownym, dającym doraźną przewagę manewrem. Żeglarz w regatach musi być wciąż potencjalnie aktywny. Żadnego wypoczynku, żadnego gapienia się, żadnej chwili nic-nie-robienia. W tym też kontekście należy rozumieć uwagę o mniejszej ilości popełnianych błędów.
Żeglarstwo regatowe prawie bez tajemnic. Tom 1
Żeglarstwo regatowe prawie bez tajemnic. Tom 2
- Autor
- Stefan Wysocki
- Oprawa
- miękka
- Format
- 14.5 x 20,5 cm
- Liczba stron
- 163
- Rok wydania
- 1973
Wstęp
PRZEPISY REGATOWE IYRU
CZĘŚĆ I - DEFINICJE
CZĘŚĆ II - ORGANIZACJA REGAT
Uprawnienia i obowiązki Komisji Regatowej
Art. 1 Ogólne uprawnienia Komisji Regatowej, Kolegium i sędziów
Art. 2 Zawiadomienie o regatach
Art. 3 Instrukcja żeglugi
Art. 4 Sygnały
Art. 5 Unieważnienie, odroczenie lub przerwanie wyścigu i zmiana lub skrócenie trasy
Art. 6 Linie startu i mety
Art. 7 Start wyścigu
Art. 8 Odwołanie startów
Art. 9 Znaki
Art. 10 Ukończenie w czasie ograniczonym
Art. 11 Remisy
Art. 12 Jacht
Art. 13 Wyścigi, które mają być powtórzone
Art. 14 Przyznawanie nagród, miejsc i punktów
CZĘŚĆ III — WYMAGANIA OGÓLNE
Odpowiedzialność właściciela za zakwalifikowanie jego jachtu
Art. 18 Zgłoszenia
Art. 19 Certyfikaty pomiarowe
Art. 20 Prawo własności jachtów
Art. 21 Żeglarz na pokładzie
Art. 22 Balast ruchomy
Art. 23 Kotwica
Art. 24 Wyposażenie ratunkowe
Art. 25 Numery, litery i godła na żaglach
Art. 26 Reklamy
Art. 27 Sztagi i rogi halsowe żagli przednich
Art. 28 Flagi
CZĘŚĆ IV — PRZEPISY DOTYCZĄCE ŻEGLOWANIA JACHTÓW SPOTYKAJĄCYCH SIĘ
Prawa i obowiązki sternika odnośnie prawa drogi
DZIAŁ A — Przepisy o zastosowaniu stałym
Art. 31 Dyskwalifikacja
Art. 32 Unikanie zderzeń
Art. 33 Wycofanie się z wyścigu
Art. 34 Jacht z prawem drogi zmieniający kurs
Art. 35 Zwrócenie uwagi okrzykiem
DZIAŁ B - Przepis dla jachtów na różnych halsach
Art. 36 Przepis podstawowy
DZIAŁ C - Przepisy dla jachtów na tych samych halsach
Art. 37 Przepisy podstawowe
Art. 38 Jacht z prawem drogi wyostrzający po starcie
Art. 39 Żeglowanie poniżej kursu właściwego
Art. 40 Jacht z prawem drogi wyostrzając
DZIAŁ D - Przepisy dla jachtów zmieniających hals przed startem
Art. 41 Zwrot na wiatr lub zwrot z wiatrem
DZIAŁ E - Przepisy dotyczące wyjątków i przypadków
Art. 42 Okrążanie lub omijanie znaków lub przeszkód specjalnych
Przeszkoda ciągła nawietrzna
Przeszkoda ciągła zawietrzna
Art. 43 Zadanie okrzykiem miejsca do zwrotu na przeszkodzie podczas kursu na wiatr wiatr przy
Art. 44 Jachty powracające w celu wystartowania
Art. 45 Jachty ponownie okrążające znak po dotknięciu
DZIAŁ F - Jachty unieruchomione
Art. 46 Jachty zakotwiczone, na mieliźnie lub wywrócone
CZĘŚĆ V - INNE PRZEPISY ŻEGLUGI
Obowiązki sternika i załogi w czasie prowadzenia jachtu
Art. 49 Żeglowanie prawidłowe (fair)
Art. 50 Jacht uważany za startujący
Art. 51 Żegluga na trasie
Art. 52 Dotkniecie znaku
Art. 53 Sygnały mgielne i światła
Art. 54 Ustawienie i umocowanie żagli
Art. 55 Właściciel prowadzący inny jacht
Art. 56 Wchodzenie na pokład jachtu
Art. 57 Opuszczenie jachtu. Człowiek za burtą
Art. 58 Udzielanie pomocy
Art. 59 Otrzymywanie pomocy z zewnątrz
Art. 60 Środki napędowe
Art. 61 Sondowanie
Art. 62 Korzystanie z siły ludzkiej
Art. 63 Kotwiczenie i cumowanie
Art. 64 Na mieliźnie lub po zderzeniu z przeszkoda
Art. 65 Tarcie poszycia o wodę
Art. 66 Zwiększenie stateczności
CZĘŚĆ VI – PROTESTY, DYSKWALIFIKACJE I ODWOŁANIA
Art. 67 Zetkniecie pomiędzy jachtami w regatach
Art. 68 Protesty
Art. 69 Oddalenie protestu
Art. 70 Rozpatrywanie protestów
Art. 71 Orzekanie protestów
Art. 72 Dyskwalifikacja w wyniku protestu i odpowiedzialność za szkody
Art. 73 Dyskwalifikacja bez protestu
Art. 74 Kary za poważne przekroczenie przepisów
Art. 75 Wykluczenie osób zainteresowanych z udziału w orzekaniu
Art. 76 Koszty wynikające z protestu
Art. 77 Odwołanie
Art. 78 Dane wymagane w odwołaniu
DODATEK 1 - Amator
DODATEK 2 - Pompowanie żaglami, huśtanie i kiwanie jachtem
DODATEK 3 - Kary alternatywne za przekroczenie przepisów Części IV
Kara 720°
Kara procentowa
DODATEK 4 - Ograniczenie ilości startujących w regatach międzynarodowych i głównych imprezach krajowych
DODATEK 5 - Autorytet i odpowiedzialność Komisji Regatowej i Kolegium Orzekającego za egzekwowanie przepisów regatowych
Przepisy regat zespołów
Tryb i zasady odwołań od orzeczeń komisji sędziowskich
System podawania sygnałów startowych
Praca Komisji Regatowej
Instrukcja żeglugi
Zestawienie sygnałów
Flagi wywoławcze klas wywieszane jako sygnały ostrzegawcze
Olimpijski system punktacji
Dokumentacja regat
Wytyczne do opracowania sprawozdania sędziego głównego
Sugestie IYRU do organizacji imprez centralnych
Zalecenia specjalne dla i organizacji regat mistrzowskich
Tabela sposobów ustawiania trasy
Wiatr, jego prędkość i jak ją obliczać
Skala Beauforta
Regatowy stolniczek żeglarski
Bibliografia

Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.
Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.