"Architektura okrętów" wydanie z 1965 roku jest rozwinięciem pracy pod tym samym tytułem z roku 1959.
Pierwsze wydanie książki było próbą przedstawienia zagadnieniom architektury okrętowej - elementom piękna, wygody i użytkowości w budowie okrętu. Autor daje w niej przegląd form rozwojowych kształtów okrętu oraz zaplanowania i wystroju wnętrz okrętowych - od czasów egipskich i greckich aż do najnowszych transatlantyków stanowiących szczytowe osiągnięcia w tej dziedzinie. Punkt ciężkości położony jest na zagadnieniach projektowania architektonicznego statków współczesnych: omawiając zasady tego projektowania autor przytacza przykłady najciekawszych, oryginalnych rozwiązań i ilustruje je licznymi fotografiami oraz planami wybranych okrętów. Jeden z rozdziałów poświęcony jest problemom technicznym związanym z tworzeniem wnętrz okrętowych, a zwłaszcza najnowszym materialnym.
Jednakże upływający czas uwypuklał niedostatki pierwszego wydania. Tak więc powstała niniejsza książka, która pod każdym względem różni się od swej poprzedniczki - począwszy od treści i lustracji, wzbogaconych najnowszymi materiałami, a skończywszy na układzie oraz poziomie edytorskim.
Również ta książka jest zarysem wiedzy o architekturze okrętu, a tematy poszczególnych rozdziałów są bardzo różnorodne w swym charakterze - od technicznych do humanistycznych, od podających wiadomości ogólne, podstawowe, do bardziej szczegółowych - toteż ich ujęcie w skali wzajemnie wyrównanej, w sposób dający dostateczną ilość informacji, a przy tym należycie syntetyczny.
Książka dzieli się na dwie części. Pierwsza z nich omawia krótko najważniejsze etapy rozwoju historycznego kształtów okrętu i wnętrz okrętowych - od czasów starożytnych do końca okresu międzywojennego. Ten syntetyczny zarys historii, ujęty po raz pierwszy w piśmiennictwie polskim w aspekcie form i estetyki okrętu, jest nieodzownym elementem wyszkolenia architekta i wprowadzeniem do obszernej części drugiej, obejmującej problemy współczesne.
- Autor
- Witold Jan Urbanowicz
- Oprawa
- twarda
- Format
- 24,5 x 31 cm
- Liczba stron
- 353
- Rok wydania
- 1965
- Wydanie
- II zmienione i poszerzone
OD AUTORA
WSTĘP
CZĘŚĆ I - ZARYS HISTORII
1. ROZWÓJ KSZTAŁTÓW OKRĘTU
Uwagi wstępne
Okręty starożytności
Wczesne okręty Północy
Okres okrętu jednomasztowego
Średniowieczne okręty Południa
Od karaki do galeonu
Okręty baroku
Przemiany do połowy XIX w.
Klipry i żaglowce współczesne
Powstawanie nowych form
Okres parowca kołowego
Okres od pojawienia się śrubowców do pierwszej wojny światowej
Okres międzywojenny
2. ROZWÓJ WNĘTRZ OKRĘTOWYCH
Uwagi wstępne
Rozwój pomieszczeń załogi
Rozwój pomieszczeń dla pasażerów
Rozwój architektury wnętrz okrętowych
CZĘŚĆ II - PROBLEMY WSPÓŁCZESNE
3. WIADOMOŚCI OGÓLNE O OKRĘCIE HANDLOWYM
Podstawowe pojęcia charakteryzujące okręt
Główne rodzaje okrętów i ich cechy
Podstawowe wiadomości o konstrukcji okrętu handlowego
4. KONCEPCJA I PROJEKTOWANIE OKRĘTU
Tworzenie koncepcji okrętu
Granice współpracy konstruktora i architekta
Podstawowa dokumentacja techniczna
5. O ESTETYCE OKRĘTU
Człowiek i okręt
Nieco o estetyce form przestrzennych
Okręt obiektem estetyki
6. ZEWNĘTRZNE ELEMENTY ESTETYKI OKRĘTU
Sylweta i elewacja
Nadbudowy
Maszty i osprzęt ładunkowy
Łodzie i inne elementy
Kolorystyka zewnętrzna i ozdoby
7. UKŁAD I ARCHITEKTURA WNĘTRZ
Ogólny układ pomieszczeń
Główne problemy architektury wnętrz
Przepisy dotyczące pomieszczeń na okrętach
8. POMIESZCZENIA DLA ZAŁOGI
Ogólne zasady rozmieszczania załogi
Pomieszczenia sypialne i dzienne
Pomieszczenia gospodarcze i specjalne
Pomieszczenia służbowe
9. POMIESZCZENIA DLA PASAŻERÓW
Podstawy koncepcji współczesnego okrętu pasażerskiego
Klasy pasażerskie i wskaźniki przestrzeni
Pomieszczenia sypialniane i sanitarne
Pomieszczenia dzienne i komunikacyjne
Pomieszczenia gospodarcze i specjalne
10. ZAGADNIENIA TECHNICZNE WNĘTRZ OKRĘTOWYCH
Uwagi wstępne
Materiał do budowy wnętrz
Niektóre zagadnienia budowy i montarzu
Główne urządzenia techniczne w pomieszczeniach
11. WYBITNE OKRĘTY OSTATNIEGO DWUDZIESTOLECIA
Ogólna charakterystyka
Przegląd najciekawszych okrętów
Okręty przyszłości
Literatura
Źródła ilustracji
Skorowidz
Witold Jan Urbanowicz (ur. 27 marca 1905 w Baku, zm. 11 sierpnia 1998 w Gdyni) – profesor Wydziału Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej. Prekursor i teoretyk na skalę światową architektury statków. Spośród problemów związanych z procesem tworzenia nowego okrętu największym zainteresowaniem zawsze obdarzał zagadnienia architektoniczne:estetyczne kształtowanie zewnętrznych form okrętu oraz architekturę i funkcjonalne rozplanowanie pomieszczeń przeznaczonych dla załogi i pasażerów.
Po ukończeniu studiów praktykę odbywał m.in. w stoczni w Saint-Nazaire (Francja), budującej właśnie transatlantyk "Normandie". Później Witold Urbanowicz pracował w polskich przedsiębiorstwach armatorskich "Żegluga polska" i "Polbryt" w Gdyni tworząc koncepcje nowych statków handlowych.
Publikacje Witolda Urbanowicza
- "Architektura okrętów" wyd. 1, Gdynia 1959
- "Architektura okrętów" wyd. 2 (zm. i poszerz.), Gdynia 1965
- "Transatlantyki: zarys ich dziejów i techniki" Wyd. 1. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, 1977

Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

Paczka w ruchu
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.
Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.