Architektura okrętów
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Architektura okrętów

Autor: Witold Jan Urbanowicz
Okładka: twarda
Format: 24,5 x 31 cm
Liczba stron: 353
Rok wydania: 1965
Wydanie: II zmienione i poszerzone

40,00 zł (brutto) 38,10 zł (netto)
Brutto
check w magazynie

"Architektura okrętów" wydanie z 1965 roku jest rozwinięciem pracy pod tym samym tytułem z roku 1959.

Pierwsze wydanie książki było próbą przedstawienia zagadnieniom architektury okrętowej - elementom piękna, wygody i użytkowości w budowie okrętu. Autor daje w niej przegląd form rozwojowych kształtów okrętu oraz zaplanowania i wystroju wnętrz okrętowych - od czasów egipskich i greckich aż do najnowszych transatlantyków stanowiących szczytowe osiągnięcia w tej dziedzinie. Punkt ciężkości położony jest na zagadnieniach projektowania architektonicznego statków współczesnych: omawiając zasady tego projektowania autor przytacza przykłady najciekawszych, oryginalnych rozwiązań i ilustruje je licznymi fotografiami oraz planami wybranych okrętów. Jeden z rozdziałów poświęcony jest problemom technicznym związanym z tworzeniem wnętrz okrętowych, a zwłaszcza najnowszym materialnym.

Jednakże upływający czas uwypuklał niedostatki pierwszego wydania. Tak więc powstała niniejsza książka, która pod każdym względem różni się od swej poprzedniczki - począwszy od treści i lustracji, wzbogaconych najnowszymi materiałami, a skończywszy na układzie oraz poziomie edytorskim.
Również ta książka jest zarysem wiedzy o architekturze okrętu, a tematy poszczególnych rozdziałów są bardzo różnorodne w swym charakterze - od technicznych do humanistycznych, od podających wiadomości ogólne, podstawowe, do bardziej szczegółowych - toteż ich ujęcie w skali wzajemnie wyrównanej, w sposób dający dostateczną ilość informacji, a przy tym należycie syntetyczny.
Książka dzieli się na dwie części. Pierwsza z nich omawia krótko najważniejsze etapy rozwoju historycznego kształtów okrętu i wnętrz okrętowych - od czasów starożytnych do końca okresu międzywojennego. Ten syntetyczny zarys historii, ujęty po raz pierwszy w piśmiennictwie polskim w aspekcie form i estetyki okrętu, jest nieodzownym elementem wyszkolenia architekta i wprowadzeniem do obszernej części drugiej, obejmującej problemy współczesne.

AN-2728
Autor
Witold Jan Urbanowicz
Oprawa
twarda
Format
24,5 x 31 cm
Liczba stron
353
Rok wydania
1965
Wydanie
II zmienione i poszerzone

OD AUTORA
WSTĘP

CZĘŚĆ I - ZARYS HISTORII
1. ROZWÓJ KSZTAŁTÓW OKRĘTU
    Uwagi wstępne
    Okręty starożytności
    Wczesne okręty Północy
    Okres okrętu jednomasztowego
    Średniowieczne okręty Południa
    Od karaki do galeonu
    Okręty baroku
    Przemiany do połowy XIX w.
    Klipry i żaglowce współczesne
    Powstawanie nowych form
    Okres parowca kołowego
    Okres od pojawienia się śrubowców do pierwszej wojny światowej
    Okres międzywojenny
2. ROZWÓJ WNĘTRZ OKRĘTOWYCH
    Uwagi wstępne
    Rozwój pomieszczeń załogi
    Rozwój pomieszczeń dla pasażerów
    Rozwój architektury wnętrz okrętowych

CZĘŚĆ II - PROBLEMY WSPÓŁCZESNE
3. WIADOMOŚCI OGÓLNE O OKRĘCIE HANDLOWYM
    Podstawowe pojęcia charakteryzujące okręt
    Główne rodzaje okrętów i ich cechy
    Podstawowe wiadomości o konstrukcji okrętu handlowego
4. KONCEPCJA I PROJEKTOWANIE OKRĘTU
    Tworzenie koncepcji okrętu
    Granice współpracy konstruktora i architekta
    Podstawowa dokumentacja techniczna
5. O ESTETYCE OKRĘTU
    Człowiek i okręt
    Nieco o estetyce form przestrzennych
    Okręt obiektem estetyki
6. ZEWNĘTRZNE ELEMENTY ESTETYKI OKRĘTU
    Sylweta i elewacja
    Nadbudowy
    Maszty i osprzęt ładunkowy
    Łodzie i inne elementy
    Kolorystyka zewnętrzna i ozdoby
7. UKŁAD I ARCHITEKTURA WNĘTRZ
    Ogólny układ pomieszczeń
    Główne problemy architektury wnętrz
    Przepisy dotyczące pomieszczeń na okrętach
8. POMIESZCZENIA DLA ZAŁOGI
    Ogólne zasady rozmieszczania załogi
    Pomieszczenia sypialne i dzienne
    Pomieszczenia gospodarcze i specjalne
    Pomieszczenia służbowe
9. POMIESZCZENIA DLA PASAŻERÓW
    Podstawy koncepcji współczesnego okrętu pasażerskiego
    Klasy pasażerskie i wskaźniki przestrzeni
    Pomieszczenia sypialniane i sanitarne
    Pomieszczenia dzienne i komunikacyjne
    Pomieszczenia gospodarcze i specjalne
10. ZAGADNIENIA TECHNICZNE WNĘTRZ OKRĘTOWYCH
    Uwagi wstępne
    Materiał do budowy wnętrz
    Niektóre zagadnienia budowy i montarzu
    Główne urządzenia techniczne w pomieszczeniach
11. WYBITNE OKRĘTY OSTATNIEGO DWUDZIESTOLECIA
    Ogólna charakterystyka
    Przegląd najciekawszych okrętów
    Okręty przyszłości
Literatura
Źródła ilustracji
Skorowidz

Witold Jan Urbanowicz (ur. 27 marca 1905 w Baku, zm. 11 sierpnia 1998 w Gdyni) – profesor Wydziału Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej. Prekursor i teoretyk na skalę światową architektury statków. Spośród problemów związanych z procesem tworzenia nowego okrętu największym zainteresowaniem zawsze obdarzał zagadnienia architektoniczne:estetyczne kształtowanie zewnętrznych form okrętu oraz architekturę i funkcjonalne rozplanowanie pomieszczeń przeznaczonych dla załogi i pasażerów.
Po ukończeniu studiów praktykę odbywał m.in. w stoczni w Saint-Nazaire (Francja), budującej właśnie transatlantyk "Normandie". Później Witold Urbanowicz pracował w polskich przedsiębiorstwach armatorskich "Żegluga polska" i "Polbryt" w Gdyni tworząc koncepcje nowych statków handlowych.

Publikacje Witolda Urbanowicza

  • "Architektura okrętów" wyd. 1, Gdynia 1959
  • "Architektura okrętów" wyd. 2 (zm. i poszerz.), Gdynia 1965
  • "Transatlantyki: zarys ich dziejów i techniki" Wyd. 1. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, 1977
Rodzaje dostawy

Dostawa

Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.

Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.

W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

PACZKA W RUCHU

Paczka w ruchu

Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST

PACZKOMATY INPOST

Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.

Poczta Polska

Poczta Polska

Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.

Przesyłki ekonomiczne

Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.

Przesyłki priorytetowe

Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

Kurier DHL

DHL Parcel Polska

Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).

Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.

Może także Cię zainteresuje