UWAGA - egzemplarz z małym podpisem poprzedniego właściciela
------------------------------------------------------------------------------------------
Ceremoniał morski jest to dziedzina obejmująca przede wszystkim zewnętrzne formy sygnalizowania zdarzeń, przynależności jachtu, uczczenia świąt państwowych lub innych ważnych uroczystości. To ludzie morza jak chyba nikt inny, kultywują przeróżne zwyczaje i obyczaje, które rodziły się na przestrzeni wieków. Zwyczaje te powstawały pod wpływem warunków życia na marzu czy na skutek niewiedzy i zwykłej trwogi przed groźnymi zjawiskami przyrody. Obyczaje te były kiedyś bardzo mocno przestrzegane i z czasem nawet kodyfikowane we flocie handlowej i wojennej.
Środowisko żeglarskie przejęło z tego tylko część formy postępowania i nieliczne zwyczaje. O wielu zapomniano, inne uległy modyfikacji, na niektóre patrzy się z przymrużeniem oka, ale są i takie, które znajdują swoje uzasadnienie we względach etycznych lub w codziennym savoir-vivrze. To właśnie o nich wszystkich w sposób ciekawy i bardzo przystępny opowiadają autorzy książki.
- Oprawa
- twarda
- Format
- 17 x 24 cm
- Liczba stron
- 297
- Autorzy
- Eugeniusz Kaczorowski, Jerzy Koziarski, Ryszard Pluta
- Rok wydania
- 1996
- ISBN
- 83-7020-233-0
- Wydanie
- I
Do czytelników
Wstęp
1. Banderze - cześć
Prawo i obowiązek
Z rodowodu polskiej bandery
Pierwszy raz
O godzinie 8 rano i o zachodzie słońca
Wchodząc na pokład
Ukłon banderą
Jednocześnie pod kilkoma banderami
Po raz ostatni
2. Flagi, proporce, proporczyki
Proporzec Marynarki Wojenne
Znak dowódcy okrętu
Flaga admiralska i inne
Sygnalizacja flagowa - gala banderowa
Znamię zwycięskich akcji bojowych
Z obcą flagą na maszcie
3. Honory dla dowódców
Saluty armatnie
Bez palby armatniej
Świst trapowy
„Pierwszy po Bogu
4. Goście na pokładzie
Wizyty dostojników państwowych i dowódców wojskowych
Zwiedzanie okrętów - pokazy
Przyjęcia gości i załogi
Uroczyste toasty
Tradycja wizyt i rewizyt okrętów wojennych
Rodzaje wizyt
Etykieta wizyt
Rola oficera komplementacyjnego
Kontynuacja pięknego zwyczaju
Partnerstwo dla pokoju
„Pływający ambasadorowie”
5. Niektóre prawidła życia okrętowego
Czas wachty odmierzają „szklanki”
Czuwanie na okrętach
„Psia wachta”
Najstarsze znane prawa morskie
Regulaminy okrętowe polskich flot królewskich
A w obcych flotach?
Na wachcie nie wolno spać
Różne rodzaje kar
Gra w kości o …. życie
Brutalność wreszcie ukrócona
Ceremonia picia grogu
Pokład musi lśnić jak słońce
6. Uroczystości na morzu
Każdego roku latem
Parada morska
Promocje i ślubowania
Podchorążackie święto
Harcerskie przyrzeczenie na banderę
Otwarcie nowej drogi wodnej
Zaślubiny z morzem
W nastroju żałoby
7. Chrzest statków i okrętów
Zaczęło się jeszcze w starożytności
Szampan, ale nie tylko
O matkach i ojcach chrzestnych
Na zaproszenie dyrekcji stoczni
Bez matki chrzestnej
Nie zawsze według jednego wzoru
Kłopoty z wodowaniem
Chrzest raz jeden?
Uroczystość wbicia pierwszego nitu
8. Nazwa i herb okrętu
Okręt - żywa istota
Pod polską banderą
Dziś tak, jutro inaczej....
Ta sama nazwa, lecz inna bandera
Obce nazwy na polskich statkach i polskie na obcych
Kilka słów o schematach zagranicznych
Nazwy odokrętowe
Nazwa na burcie statku
Herby okrętu
9. Pokłon Neptunowi
Neptun i jego dwór na pokładzie
Nieco historii
Pierwsze „polskie” chrzty równikowe
Polacy za kręgiem polarnym
Chrzest w głębinie
Na „linii daty”
Więcej zdrowego humoru
Powtórka z mitologii
Dyplom - rzecz ważna
10. Na ratunek ludziom i okrętom
Ratunek przyniosły polskie statki
Można zawsze na nich liczyć
Niepokojące liczby
Według rycerskich wzorów
Prawo zostało złamane
Aby było i tak...
Morskie służby ratownicze
„No cure, no pay”
SOS - ratujcie nasze dusze
11. Obyczaje żeglarzy
Początki jachtingu
Jachting polski
Etyka i etykieta żeglarska
Oflagowanie jachtu
Świętowanie jachtsmenów
12. Przesądy marynarskie
Feralny dzień - piątek
Złe karły i kobiety
Złe znaki
Sposoby na wiatr
Przywiązanie do zwierząt
Moneta - rzecz niezbędna
13. Tradycje ubioru marynarskiego
Kolory: granatowy, biały, złoty
Moda i warunki służby
Zanim wprowadzono jednolity mundur
Czapka i kapelusz
Kanonierzy wola chusty
A jednak kapelusz z pióropuszem
Tak rodził się mundur oficerski
Wciąż jeszcze wzorowany na mundurach lądowych
Nelson przeciwnikiem epoletów
Lekarz też marynarz
Powstaje tradycja
Prawie taki jak dzisiaj
Jeszcze jeden wzorzec
Każda część munduru marynarskiego ma swoją historię
Bluza
Kołnierz - największa ozdoba
Marynarz sam sobie Diorem
Czapka zamiast kapelusza
Nic wspólnego z Nelsonem
Spodnie marynarskie
Najbliższa ciału....
14. Współczesne ubiory morza
Polskie tradycje
W okresie wojny
Ubiory lat powojennych
Morski czy lądowy
Dalsze ewolucje
Rok
Aby splendor munduru był odpowiedni
Co nosi się obecnie
Tradycja ubiorów polskiej Marynarki Handlowej
Morski fason ubiorów żeglarskich
Światowa moda ubiorów marynarskich
15. Rodowód stopni oficerskich i marynarskich
Admirał
Komodor
Komandor
Komandor porucznik
Komandor podporucznik
Kapitan
Porucznik - lieutenant
Podporucznik
Chorąży
Kapelan
Lekarz
Płatnik (intendent)
Nawigator (szyper)
Podchorąży
Kadeci marynarki
Chłopiec okrętowy (junga, mesowy)
Bosman
Podoficerowi młodsi
Mechanicy
16. Marynarski żołd
Stały żołd
Pobory za „martwe duszy”
Niebagatelne kieszonkowe
Na kliprach i innych żaglowcach
Kapitańska kantyna
Na „biczu”
Bibliografia

Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.
Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.